Fodt i Hampstead i 1903 var Waugh den andre sonnen til Arthur Waugh, en fremtredende bokstav, og yngre bror til Alec Waugh, romanisten. Utdannet pa Lancing og ved Hertford College, Oxford, kom Waugh med en ukjent tredje i historien. Etter a ha forsokt sin hand pa alt fra a undervise i snekker, fulgte Waugh opp en kort essay om pre-rahalisittiske brorskap med sin forste publiserte bok, en 1928-biografi av pre-rahelitiske maleren / poeten Dante Gabriel Rossetti. Dette ble fulgt samme ar med hans forste, veldig vellykkede, novelle Decline and Fall, som blant annet utgjorde Waughs stint som skoleleder. Denne popul re fargen ble fulgt i 1930 av den enda mer popul re, men morkere, Vile Bodies, som lyktes a gjore Waugh en kjendis, i Storbritannia i det minste, og en forfatter i ettersporsel i den popul re pressen.

Kort etter opplosningen av sitt forste ekteskap, til Evelyn Gardener («She-Evelyn,» til hans «He-Evelyn»), Waugh, etter instruksjon av Fr. Martin D. Arcy S.J. ble mottatt i den romersk-katolske kirke hosten 1930. Selv om dette var livets mest bemerkelsesverdige handling, pavirket det ikke umiddelbart apenbart hans fiksjon. 1932s Black Mischief var av et stykke med den morke fargen til vile organer, og faktisk tjente selv Waugh fordommelsen av redaktoren av den katolske tidsskriftet, tabellen, som ansett arbeidet uanstendig. Dette ble fulgt i 1934 av hvor mange kritikere dommer sin storste roman, En handfull stov. Det er bestemt hans mest darlige arbeid til dags dato, og mens han fortsatt mangler noen apenbare spor av hans siste konvertering, er det likevel ogsa i Waughs ord, arbeidet som «inneholdt alt jeg matte si om humanisme», eller om hva et liv uten religion kan v re.

1935, men sa Waugh ta opp rollen som katolsk forfatter, ikke i hans fiksjon, men i sin andre biografi, denne tiden av den engelske katolske martyren, sekstenhundre, Edmund Campion. I 1930-tallet ble det ogsa publisert fem forskjellige mengder reiseskrift: Etiketter (1930); Remote People (1931), som arbeider med Waughs reiser til Etiopia for a dekke kronen til Haile Selassie; 90 dager (1934); Waugh i Abyssinia (1936), som omhandler sin retur til Etiopia som reporter for den italienske invasjonen; og roveri under lov (1938), som viste seg, som Waugh i Abyssinia, opptrer Waugh som en sterk konservativ, men avslorer ogsa igjen hans spesielt katolske utsikter.

Etter at Scoop (1938) og det forlatte prosjektet i sin helhet ble publisert som Work Suspended (1942), ble Waugh, med utbruddet av andre verdenskrig, og til tross for a v re nesten 36 ar, satt pa a finne seg en kamprolle. Han fant faktisk en slik rolle, og ble kaptein Waugh av Royal Marines. Selv om han var liten elsket av sine menn eller medoffisorer, og selv om han sa liten faktisk kamp og mdash; ingen av det vellykket & mdash; han skilt seg selv ved sin ufrivillige tapperhet og lyktes i a lagre materiale for mange romaner som kommer. 1942 sa utgivelsen av sin satiriske behandling av hjemmefronten i Put Out More Flags, men dette var, i form av 1940-tallets verk, overskygget av 1945s Brideshead Revisited, en roman mindre farcical, mer realistisk, mer sentimental og mer apenbart katolsk enn noen fiksjon han har publisert hittil. Et memoir av inter-bellum Britain og en fortelling om katolsk omvendelse og innlosning, ble Brideshead hans storste kommersielle suksess pa begge sider av Atlanterhavet, selv om mange kritikere, urolige med sitt kast og dets trosbekjennelse, utelukket det for sin stilistiske overskudd, sin snobberi, og dens forlatelse av den kule satiren de assosiert med sitt arbeid.

Selv om det var relativt neglisjert, var Waughs etterkrigsarbeid forbloffende variert, konsekvent stilistisk og kontinuerlig en anledning for kritikere og akademikere til a gjennomga og fordomme forfatterens politikk og bekjennelse, i stedet for a vurdere prestasjonene i arbeidet. 1947 sa den britiske publikasjonen av novellen Scott-King & Modern Europe, som tilbod Waughs darlige vurdering av totalit re tendenser av modernitet. En tur til Hollywood forte til den morke satiren til The Loved One (1948), som tilbod en enda mer grusom vurdering av den barske og dodelige frukten av enkel humanisme enn en handfull stov. Helena (1950) tilbod en forlengelse av Waughs utforskning av sin tro pa hans fiksjon som det spekket pa lekent anakronistiske termer, livet til St. Helena, oppdageren av det sanne kors. Caustisk og lakonisk lampong av den verdslige velferdsstaten, Love Among the Ruins, ble utgitt i 1953, og det ekstraordin rt rlige psykodrama The Ordeal of Gilbert Pinfo ld i 1957, men mye av dette tiaret ble gitt over til sammensetningen av Waugh & Krigstrilogi, med menn i vapen som ble oppfort i 1952, etterfulgt av offiserer og herrer i 1955, og tredje volum, ubetinget overgivelse, i 1961. Samlet sett kan disse tre romanen representere Waughs hoyeste prestasjon, en nyansert og kunstig meditasjon om kj rlighet og krig, historie og evighet, re og veldedighet, og hap om frelse som skal soges i den ydmyke aksept av ens guddommelige kall og mdash; alt suret av Waughs skarpe oye for bathetikken, det absurde, og det latterlige morsomt.

Evelyn Waugh dode etter massen pa paskedag 1966, og forlot en verden fattig av en av sine flotte stylister, humorister, provokatorer og tegn. Selv om hans tro og politikk og temperament forblir like i trad med normer for litter r kultur i dag som de var pa tidspunktet for sin dod, er han staende i utskrift og sannsynlig a overleve som en av gigantene i engelsk litteratur fra 20. arhundre og en av de storste engelske stylistene i alle aldre.

Senere ma en forfatter mote valget om a bli kunstner eller profet. Han kan holde seg oppe ved skrivebordet og selvsagt soke glede i a perfeksjonere sin egen ferdighet, eller han kan takle, diktere dooms og formaninger om dagens temaer. Leketoyet pa pulten hans har en sjarmerende sjanse til a gi glede til andre; publicisten har ingen i det hele tatt.